tirsdag 3. mai 2011

Nyttige verktøy 2

Når jeg skal peke på detaljer i det bildet jeg har på storskjermen og få rettet elevenes oppmerksomhet dit, har jeg hatt god hjelp av disse verktøyene:

Zoomit er et lite program som gjør at du kan forstørre den delen av skjermen hvor musepekeren er ved å trykke CTRL+1. Zoom inn eller ut med piltastene ( eller musehjulet)og flytt rundt på skjermen med musen . Hopp ut av funksjonen med Esc.
Med CTRL+2 kan du tegne på skjermen. Du kan også tegne ved å klikke en gang til når du er i forstørret modus. CTRL + 3 gir deg en nedtellingstid, f.eks til elevene skal ha gjort ferdig en øvelse eller ha logget ut.
Når programmet er installert, kan du høyreklikke på ikonet nede på startlinjen ved klokken og få opp innstillinger som hvor lang tid som skal telles ned, bakgrunnsbilde og farge på tegneverktøyet.

Jeg har også brukt Magnifier som lager et digitalt forstørrelsesglass som kan flyttes rundt på skjermen. Greit å bruke for å peke på flere ulike steder i et bilde.

Jeg bruker også den innstillingen som gjør at det er lettere å finne musepekerern i Windows; som oppmerksomhetsfanger. Gå inn i kontrollpanelet , velh Mus og pekeralternativer og sette en hake i Vis hvor pekeren er når CTRL - tasten trykkes. Så er det bare å trykke CTRL og det blir "ringer i vannet" der hvor pekeren står.

En ressursside er http://www.magnifiers.org/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar