fredag 19. september 2014

Blogg: bli en stemme i bloggosfæren

Jeg er begynt på en MOOC i Smart læring og en av oppgavene er å reflektere over hvorfor jeg blogger. Det er en stund siden jeg begynte å blogge og det har gått i bølgedaler hvor mye jeg har lagt i det, men det er helt ok.

 I lang tid har det vært Twitter som tok oppmerksomheten. Blogg var mitt første steg ut det ukjente utenfor min pc i 2009. Hensikten var å prøve seg på noe nytt og skrive noen artikler som jeg kunne henvise mine kolleger til. Jeg hadde også lyst til å legge ut bilder jeg tok på tur i skog og mark (senere oppdaget jeg Flickr).

Hvis noen andre kunne ha nytte og glede av det jeg laget så var det fint, men jeg blogget egentlig mest for meg selv og det var ikke så mange treff på bloggen. Det var heller ikke viktig,men morsomt hvis det skjedde. Med tjenesten https://dlvr.it/ ble det flere treff og siden G+ og Blogger begge er Google- applikasjoner ble det flere treff. Deltakelse i Smart læring hjelper også til.

 Jeg tenkte en del over hva jeg ville dele på bloggen og prøvde å formulere det i toppteksten og holde meg til den. Jeg syns også det er viktig at leserne får en kort biografi slik at de kjenner min bakgrunn.
Manglende tid og andre interesser er vel den faktoren som har hatt mest å si for aktiviteten på bloggen min. Håper at MOOC’en hjelper meg ordentlig i gang på nytt.

 Min inspirasjon til å lage blogg og dele (og til å prøve mye annet innen IKT) har vært Eva Bratvold, en pioner på mange områder Jeg følger også Eirik Newth om duppeditter, personvern, skriving og fremtidsvyer. Norsis om sikkerhet og NRKbeta om nye ting er også interessante.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar