søndag 23. mai 2010

Lekser og læring og motorikk

I en artikkel i Aftenposten gjengitt i forskning.no forrige uke mener Hermundur Sigmundsson (ved NTNU, prof. i biologisk psykologi) at skolereformatorene ikke tar hensyn til hvordan hjernen lærer. Oppmerksomheten må rettes mot selve undervisningen. Læringsutbyttet kan bli større med enkle midler. Han skriver at forskning viser at det er fire generelle prinsipper som er viktige når det gjelder læring
  • intensitet 
    • du må øve mye og ofte
  • progresjon
    • starte på riktig nivå
    • utfordringer i forhold til ferdigheter
  • positiv feedback
    • ros når eleven lykkes
  • selvmonitorering
    • oppgavene bør være lagt opp slik at eleven selv ser når de mestrer.
Læringsforskning viser at lekser er viktige for læring og at ferdigheter læres gjennom spesifikk trening med høy intensitet. Derfor må det legges til rette for at eleven kan trene nok på de viktigste ferdighetene.
Vi må ha
  • målfokus
  • høy intensitet i læringsprosessen
  • tilpasset progresjon
  • vurdering av måloppnåelse

Stoffet er utdypet i en artikkel fra 2009
Hermundur Sigmundsson har også forsket på barn og oppfølging og trening av motoriske vansker .  Barn blir for mye beskyttet i vanlig lek. De må få herje og slå seg. Flere lenker til artikler om dette