Under en prat med kolleger da begynte vi å lure på i hvor stor grad barn forstår ord som vi bruker i dagliglivet. Tar vi forståelsen av mange ord som vi voksne bruker med selvfølgelighet, for gitt? Er flere ord egentlig "fremmedord" for mange barn? Tenk bare på mange ord i eventyr, et tema som kommer flere ganger i løpet sv skoletiden.
Grunnen til undringen var at en lærer hadde hatt en samtale med barn om kaker og bløtkake spesielt og kommet til ordet krem. Hva er det? Hvor kommer kremen fra? Flere løsninger ble kastet frem,før kua kom på banen. Men hvor på kua kommer kremen ut?
Dette førte til at vi kastet frem ideer til trening av begrepsinnholdet i ord. Dagens ord - ukens ord - fremmmedord - bruke ordene i ukens diktat slik at læreren dikterte forklaringen til ordet eller synonym når elevene skal skrive ordene, ikke bare ordet eller ordet i en setning.
Elevenes oppgave kan være å finne forklaring og synonymer og bruke ordet i setninger som skal vise betydningen av ordet. Det er en god investering å bruke noen minutter hver dag på et og et ord.
Til engelsk har jeg sett lister over ord man skal beherske på hvert trinn. Det hadde vært fint å ha på norsk for å sikre et grunnvokabular. En slik liste kunne brukes som utgangspunkt for denne befgrepstreningen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar